HomeGalleryFAQSearchMemberlistRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Jom Borak
Organisasi Teratak
PENAUNG
DYMM Sultan Teratak
DYMM Permaisuri
 
WEBMASTER
 
ADMINISTRATORS
Inspektor Sahab
Bendahara Teratak
 
MODERATORS
Temenggung Teratak
 
TDC's Logo
Designed by:
Latest topics
» Flaming Desire - www.kedaikuat.com
Yesterday at 11:51 am by notrex

» phero max original minyak wangi pemikat WWW.KEDAIKUAT.COM
Thu Dec 08, 2016 6:33 pm by notrex

» Phero-X Perfume Murah RM65 - WWW.KEDAIKUAT.COM
Wed Dec 07, 2016 6:23 pm by notrex

» MAX XTENDER - www.kedaikuat.com
Tue Dec 06, 2016 6:22 pm by notrex

» Bazooka Pills 60 BIJI RM220 | www.kedaikuat.com 0133066540
Mon Dec 05, 2016 6:04 pm by notrex

» Vimax Izon Original RM220 | www.kedaikuat.com
Sun Dec 04, 2016 6:18 pm by notrex

» PROEXTENDER v3 rm120 WWW.KEDAIBATIN.COM
Sat Nov 26, 2016 2:53 pm by notrex

» Energy Power Pump Murah - Alat Tambah Saiz Zakar
Thu Nov 24, 2016 5:55 pm by notrex

» X-MEN VACUUM PUMP RM180 - 0133066540
Wed Nov 23, 2016 6:07 pm by notrex

» PAM ZAKAR HIGH VACUUM WWW.KEDAIBATIN.COM - RM90
Tue Nov 22, 2016 5:55 pm by notrex

» PAM ZAKAR HANDSOME UP - WWW.KEDAIBATIN.COM
Mon Nov 21, 2016 5:48 pm by notrex

» Bathmate RM180 FREE SHOWER STRAP
Sun Nov 20, 2016 3:09 pm by notrex

» VIMAX DELAY SPRAY - WWW.KEDAIBATIN.COM
Thu Nov 17, 2016 6:12 pm by notrex

»  Topman 3 Malaysia | Topman 3 Pills | RM80 0133066540
Wed Nov 16, 2016 6:51 pm by notrex

» TISU SUPER MAGIC - www.kedaibatin.com
Tue Nov 15, 2016 1:43 pm by notrex

Poll
Teratak Dunia Cyber
Membosankan
8%
 8% [ 3 ]
Biasa sahaja
19%
 19% [ 7 ]
Menarik
50%
 50% [ 18 ]
Amat menarik
22%
 22% [ 8 ]
Total Votes : 36
Top posters
zam
 
zoulle
 
mehatespink
 
nina2519
 
bayu_pagi
 
notme
 
roll_honey
 
irees_natasha
 
notrex
 
jay
 
Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 70 on Thu Jun 28, 2012 3:31 pm

Share | 
 

 Tudungi RAmbut,tudungi hati,satu pengajaran

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Spawn
Temenggung
Temenggung


Male
Posts : 550
Age : 32
Location : Pasir Gudang
Status : 'Hilang Secara Misteri'
Joined : 2008-04-04

PostSubject: Tudungi RAmbut,tudungi hati,satu pengajaran   Wed Jul 02, 2008 12:59 pm

KISAH BENAR

Saya ingin bercerita mengenai kisah adik saya, nur annisa, seorang
gadis yang baru menginjak dewasa tetapi agak kasar dan suka
berkelakuanseperti lelaki. Ketika usianya mencecah 17 tahun,
perkembangan tingkahlakunya benar-benar membimbangkan ibu.

Dia sering membawa teman-teman lelakinya pulang ke rumah. Situasi ini

> menyebabkan ibu tidak senang tambahan pula ibu merupakan
guru al_Quran. Bagi mengelakkan pergaulan yang terlalu bebas, ibu telah


meminta adik memakai tudung.
> Permintaan ibu itu ditolaknya sehingga seringkali berlaku

> pertengkaran-pertengkaran kecil antara mereka. Pernah pada suatu masa,
adik berkata dengan suara yang agak keras, "cuba mama tengok,


> jiran-jiran kita pun ada yang anaknya pakai tudung, tapi perangainya
sama je macam orang yang tak pakai tudung. Sampai kawan-kawan
ani kat
sekolah, yang pakai tudung pun selalu keluar dating dengan boyfriend
diorang, pegang-pegang tangan. Ani ni, walaupun tak pakai tudung, tak
pernah buat macam tu!"
>
> Ibu hanya mampu mengelus mendengar kata-kata adik.


> Kadang kala saya terlihat ibu menangis di akhir malam.
> Dalam qiamullailnya. Terdengar lirik doanya " Ya Allah, kenalkan

> annisa
dengan hukumMu".
>
> Pada satu hari ada jiran yang baru pindah berhampiran rumah kami.


Sebuah keluarga yang mempunyai enam orang anak yang masih kecil.
Suaminya bernama Abu khoiri, (nama sebenarnya siapa, tak dapat
> dipastikan). Saya mengenalinya sewaktu di masjid. Setelah beberapa

> lama


mereka tinggal berhampiran rumah kami, timbul desas desus mengenai
isteri Abu Khoiri yang tidak pernah keluar rumah, hingga ada yang
menggelarnya si buta, bisu dan tuli.
>
> Perkara ini telah sampai ke pengetahuan
adik. Dia bertanya kepada

> saya,
"abang, betul ke orang yang baru pindah itu, isterinya buta, bisu dan
tuli?"
>
> Lalu saya menjawab sambil lewa, "kalau nak tau sangat, pergi rumah


mereka, tanya sendiri" Rupa-rupanya adik mengambil serius kata-kata
saya
> dan benar-benar pergi ke rumah Abu Khoiri. Sekembalinya dari rumah
mereka, saya melihat perubahan yang benar-benar mendadak berlaku pada


wajah adik. Wajahnya yang tak pernah muram atau lesu menjadi pucat
lesi......entah apa yang dah berlaku?
>
> Namun, selang dua hari kemudian, dia minta ibu buatkan tudung. tudung
yang labuh. Adik pakai baju labuh....... lengan panjang pula tu...saya


sendiri jadi bingung..bingung campur syukur kepada Allah SWT kerana
saya
> melihat perubahan yang ajaib..ya, saya katakan ajaib kerana dia

> berubah
seratus peratus!
>
> Tiada lagi anak-anak muda atau teman-teman wanitanya
yang datang ke
rumah hanya untuk bercakap perkara-perkara yang tidak tentu arah...
saya lihat, dia banyak merenung, banyak baca majalah Islam (biasanya
dia
> suka beli majalah hiburan), dan saya lihat ibadahnya pun melebihi saya


sendiri..tak ketinggalan tahajudnya, baca Qur'annya, solat sunat
nya..dan yang lebih menakjubkan lagi, bila kawan-kawan saya datang, dia
menundukkan pandangan..Segala puji bagi Engkau wahai Allah, jerit hati


saya..
>
> Tidak lama kemudian, saya mendapat panggilan untuk bekerja di

> kalimantan, kerja di satu perusahaan minyak CALTEX. Dua bulan saya
bekerja di sana, saya mendapat khabar bahawa adik sakit tenat hingga


ibu
> memanggil saya pulang ke rumah ( rumah saya di Madiun). Dalam

> perjalanan, saya tak henti-henti berdoa kepada Allah SWT agar adik di
beri kesembuhan, hanya itu yang mampu saya usahakan.
>


> Ketika saya sampai di rumah..didepan
pintu sudah ramai orang..hati
berdebar-debar, tak dapat ditahan.....saya berlari masuk ke dalam
rumah..saya lihat ibu menangis .. saya segera menghampiri ibu lantas
memeluknya........dalam esak tangisnya ibu memberitahu, "Dhi, adik


boleh
> mengucapkan kalimat Syahadah diakhir hidupnya"..air mata ini tak dapat
ditahan lagi...
>
> Setelah selesai upacara pengkebumian dan lain-lainnya, saya masuk ke
bilik adik. Saya lihat di atas mejanya terletak sebuah diari.


> Diari yang selalu adik tulis. Diari tempat adik menghabiskan waktunya
sebelum tidur semasa hayatnya. Kemudian diari itu saya buka sehelai
demi
> sehelai...hingga sampai pada satu halaman yang menguak misteri dan


pertanyaan yang selalu timbul di hati ini..
>
> Perubahan yang terjadi ketika adik baru pulang dari rumah Abu

> khoiri..di situ tertera soaljawab antara adik dan isteri jiran kami

> itu.
Butirannya
> seperti ini:
>
> Soaljawab (saya lihat di lembaran itu terdapat banyak bekas airmata)
>
> Annisa : aku hairan,wajah wanita ini cerah dan bersinar seperti


> bidadari


>
> "mak cik.. wajah mak cik sangat muda dan cantik"
>
> Isteri jiranku : Alhamdulillah ..sesungguhnya kecantikan itu datang
dari lubuk hati
>
> Annisa : tapi mak cik kan dah ada anak enam ..tapi masih kelihatan




> cantik
>
> Isteri jiranku : Subhanallah..sesungguhnya keindahan itu milik Allah
SWT. Dan bila Allah SWT berkehendak..siapakah yang boleh menolaknya?
>
> Annisa : Mak Cik..selama ini ibu saya selalu menyuruh saya memakai


tudung..tapi saya selalu menolak kerana saya rasa tak a da masalah
kalau
> saya tak pakai tudung asalkan saya berkelakuan baik.
> Saya tengok, banyak wanita yang pakai tudung tapi kelakuannya melebihi
kami yang
tak pakai..sampaikan saya tak pernah rasa nak pakai tudung..
pendapat mak cik bagaimana?
>
> Isteri jiranku : annisa, sesungguhnya Allah SWT menjadikan seluruh
tubuh wanita ini perhiasan dari hujung rambut hingga hujung kaki, segala


sesuatu dari tubuh kita yang terlihat oleh bukan muhrim kita semuanya
akan dipertanggung jawabkan dihadapan Allah SWT nanti, tudung adalah
perlindungan untuk wanita ..
>
> Annisa : tapi yang saya tengok, banyak wanita bertudung yang



> kelakuannya tak elok..
>
> Isteri jiranku : Tudung hanyalah kain , tapi hakikat atau makna
disebalik tudung itu sendiri yang harus kita fahami
>
> Annisa : apakah hakikat tudung ?
>


> Isteri jiranku : Hakikat tudung adalah perlindungan zahir batin,
lindungi mata kamu dari memandang lelaki yang bukan muhrim kamu,
lindungi lidah kamu dari mengumpat orang dan bercakap perkara yang sia
sia ..sentiasalah
lazimi lidah dengan zikir kepada Allah SWT, lindungi
telinga kamu dari mendengar perkara yang mengundang mudharat baik untuk
dirimu mahupun masyarakat , lindungi hidungmu dari mencium segala yang
berbau busuk, lindungi tangan-tangan kamu dari berbuat sesuatu yang


tidak senonoh, lindungi kaki kamu dari melangkah menuju maksiat,
lindungi fikiran kamu dari berfikir perkara yang mengundang syaitan
untuk memperdayai nafsu kamu, lindungi hati kamu dari sesuatu selain
Allah SWT, bila kamu sudah biasa, maka tudung yang kamu pakai akan


menyinari hati kamu..
> tulah hakikat tudung
>
> Annisa : mak cik, sekarang saya sudah jelas tentang erti tudung...
mudah mudahan saya mampu pakai tudung. Tapi, macam mana saya nak buat
semua tu?


>
> Isteri jiranku : Duhai nisa, bila kamu memakai tudung, itulah kurniaan
dan rahmat yang datang dari Allah SWT yang Maha Pemberi Rahmat , bila
kamu mensyukuri rahmat itu,
kamu akan diberi kekuatan untuk
> melaksanakan
> amalan-amalan 'tudung'
> hingga mencapai kesempurnaan yang diinginkan Allah SWT.
> Duhai nisa ..ingatlah akan satu hari di mana seluruh manusia akan


dibangkitkan..ketika ditiup sangkakala yang kedua, .pada saat roh-roh
manusia seperti anai-anai yang bertebaran dan dikumpulkan dalam satu
padang yang tiada batas, yang tanahnya dari logam yang panas, tiada
rumput mahupun tumbuhan , ketika tujuh matahari didekatkan di atas


kepala kita namun keadaan gelap gelita, ketika seluruh manusia
> ketakutan, ketika ibu tidak mempedulikan anaknya , anak tidak

> mempedulikan ibunya, sanak-saudara tidak kenal satu sama lain lagi ,
antara satu sama lain boleh menjadi musuh lantaran satu kebaikan lebih


berharga dari segala sesuatu yang ada di alam ini, ketika manusia
berbaris dengan barisan yang panjang dan masing masing hanya
> mempedulikan nasib dirinya,
dan pada saat itu ada yang berpeluh kerana
rasa takut yang luar biasa hingga tenggelam dirinya akibat peluh yang
banyak, dan bermacam macam rupa-rupa bentuk manusia yang tergantung
amalannya , ada yang melihat ketika hidupnya namun buta ketika


> dibangkitkan, ada yang berbentuk seperti haiwan, ada yang berbentuk
seperti syaitan, semuanya menangis..menangis kerana hari itu Allah SWT
murka..
> belum pernah Allah SWT murka sebelum dan sesudah hari itu. Hingga



> ribuan tahun manusia dibiarkan Allah SWT di padang mahsyar yang
panas membara hinggalah sampai ke Timbangan Mizan.
> Hari itulah dipanggil hari Hisab..Duhai Annisa, bila kita tidak
berusaha untuk beramal pada hari ini, entah dengan apa nanti kita akan


menjawab bila kita di tanya oleh Yang Maha Perkasa, Yang Maha Besar ,
Yang Maha Kuat , Yang Maha Agung.
> .. . . . Allah SWT .
>
> Sampai di sini sahaja kisah itu saya baca kerana
di sini tulisannya
terhenti dan saya lihat banyak titisan airmata yang jatuh dari pelupuk
matanya.. Subhanallah .Saya selak halaman berikutnya dan saya lihat
tertera tulisan kecil dibawah tulisan itu "buta , tuli dan bisu..


wanita
> yang tidak pernah melihat lelaki selain muhrimnya , wanita yang tidak
pernah mahu mendengar perkara yang dapat mengundang murka Allah SWT ,
wanita tidak pernah berbicara ghibah dan segala sesuatu yang mengundang


dosa dan sia sia"
>
> Tak tahan airmata ini pun jatuh.semoga Allah SWT menerima adikku
disisinya..Amin
>
Subhanallah ..saya harap cerita ini boleh menjadi iktibar bagi kita
semua. Wassalam...
Back to top Go down
View user profile http://www.lirikdanlagu.blogspot.com
 
Tudungi RAmbut,tudungi hati,satu pengajaran
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Sailor Saturn Dedication Thread

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum Komuniti Teratak :: Teratak Forum I :: Teratak Keagamaan-
Jump to: