HomeGalleryFAQSearchMemberlistRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Jom Borak
Organisasi Teratak
PENAUNG
DYMM Sultan Teratak
DYMM Permaisuri
 
WEBMASTER
 
ADMINISTRATORS
Inspektor Sahab
Bendahara Teratak
 
MODERATORS
Temenggung Teratak
 
TDC's Logo
Designed by:
Latest topics
Poll
Teratak Dunia Cyber
Membosankan
8%
 8% [ 3 ]
Biasa sahaja
19%
 19% [ 7 ]
Menarik
50%
 50% [ 18 ]
Amat menarik
22%
 22% [ 8 ]
Total Votes : 36
Top posters
zam
 
zoulle
 
mehatespink
 
nina2519
 
bayu_pagi
 
notme
 
roll_honey
 
irees_natasha
 
notrex
 
jay
 
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 70 on Thu Jun 28, 2012 3:31 pm

Share | 
 

 NO MAN IS PERFECT!

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
bayu_pagi
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2295
Age : 38
Location : EARTH~
Status : MaRRieD
Joined : 2008-05-05

PostSubject: NO MAN IS PERFECT!   Wed Jun 11, 2008 3:33 pm

[size=9]Buat Renungan…
Seorang isteri mengadu begini kepada saya, " Suami saya bukanlah
seperti yg saya gambarkan sewaktu belum berkahwin. Dia amat berbeza daripada
penampilannya dahulu. Sekarang dia bukan sahaja gagal membahagiakan
saya malah sering menjadikan saya kesal mempersuamikannya. Ingin
sekali saya meninggalkannya, tapi tak berupaya kerana memikirkan anak2 dan
masa depan saya sendiri, walaupun ada lelaki yang sedia mengambil saya di
luar sana . Saya seperti terperangkap oleh kedunguan masa lalu. Kekal
bersamanya bererti saya selamanyalah tidak akan berasa bahagia. Apa
yang boleh saya lakukan sekarang?

Lalu saya bertanya, skrg puan nak yang
mana? Kekal bersamanya atau mengikut lelaki lain? Maksud saya mana yang
lebih berat?
Kalau Dr. tanyakan yang mana lebih berat, tentulah bersamanya lebih
berat. Kalau begitu, mengapa tidak pejamkan mata, bayangkan yang indah2,
anggaplah dia satu2nya lelaki yang ada di dunia ini dan binalah
kebahgiaan bersama. Isteri itu seperti terkejut dgn saranan saya.

Barangkali dia mengharapkan satu cadangan yang lebih memihak kepada gelojak hatinya
untuk memilih lelaki lain, berdasarkan kebahagiaan yang sudah gagal
dikecapinya skrg.

Lalu saya perjelaskan, kalaulah kebahagiaan yang menjadi persoalan,
belum tentu pilihan seterusnya akan menjaminkan kebahagiaan.
Barangkali bersama lelaki kedua masalah lebih menimpa. Kalau nanti
perkahwinan kedua itu juga gagal memberikan kebahagiaan, apakah anda akan berkahwin
buat kali ketiga? Jika tak bahagia juga, anda akan berkahwin pula buat
kali keempat? Kemu dian kelima, keenam? Sampai bila?

Hidup bukankah untuk dinikmati? Usia bukanlah lama untuk dipersiakan
dengan hal-hal yang tidak sepatutnya. Siapapun dia, dia adalah lelaki
yang bergelar `SUAMI'. Kebahagiaan adalah satu istilah yang telah
terbentuk. Tinggal bagaimana kita mendefinasikan kebahagiaan itu
sahaja yang menyebabkan sesetengah drpd kita gagal berasa bahagia.

Alangkah ruginya kalau hidup yang singkat ini kita gagal mendapat
bahagia. Semata2 kerana menyangka kebahagiaan itu akan dinikmati jika
bersama orang sekian-sekian. Semata-mata kerana menyangka Si Dia boleh
memberi bahagia yang diimpi-impikan. Kalau MELESET bagaimana? Kalau
kebahagiaan yang diidam-idamkan itu tidak diperoleh sdgkan kebahagiaan
yang sedia ada ini telah ditinggalkan, bagaimana?

Setelah anda Diijab-kabul, satu perjanjian telah dibentuk. Anda telah
merelakan diri anda bergelar ISTERI dan rela memanggil org berkenaan
yang tiada langsung pertalian dengan anda sebelumnya sebagai SUAMI.
Anda merelakan segalanya kepada dia dan demikian dia terhadap anda.
Setelah diikat dengan tali perkahwinan, mengapa tidak pejamkan mata dan
anggaplah dia pasangan yang terbaik. Dia mmg dijadikan buat anda. Dia
adalah segala-galanya. Bentuklah kebahagiaan bersamanya.

JANGAN mimpi-mimpikan lagi org lain selain dia.
JANGAN angan-angankan perkara yang bukan-bukan.
INGAT!!!!.. Anda dijadikan dari tulang rusuk dia. Relakan diri anda
untuk bertolak ansur dlm beberapa hal untuk mencari kesukaan dan
kebencian bersama. Relakan membina bahagia dan dialah alatnya.

Masalah yang sering menimpa pasangan muda ialah masing2 gagal memantau
imaginasi untuk membentuk bahagia pada awal perkahwinan. Setelah
segalanya dilalui dan masalah menapak di sana sini, barulah sedar
sesuatu sepatutnya dilakukan lebih awal dahulu. Tetapi nyata sudah
terlambat, imaginasi bersama mekanisme-mekanisme nya telah
dipersia-siakan. Bahagia kelihatan tetapi sudah tidak terjangkau dek
tangan. Kesudahannya, bahagia disangka berada di luar dan mahu diburu
walhal sebenarnya bahagia sudah berada di tangan, hanya gagal mengenal
dan menikmatinya sahaja.

Selagi mana SUAMI anda itu masih menjalankan tanggungjawabnya, maksud
saya dia masih ingat rumah, ingat anak-anak dan ingat untuk mencari
rezeki, dia masih seorang lelaki yang boleh diharapkan. Apalagi jika
dia seorang yang tidak meninggalkan ibadah-ibadah fardu,
kekurangan-kekurang an yang ada pada dirinya hanyalah sekadar kekurangan
untuk membenarkan kata-kata `NO MAN IS PERFECT".
[/size]

_________________
~bayu_pagi~
^LiFe MusT Go oN^
::kawan-kawan takmo lawan::


Last edited by bayu_pagi on Wed Jun 11, 2008 5:53 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com
nina2519
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2324
Age : 31
Location : ~Jin Bertendang~
Status : ~ Single Tak single Sangat Laa ~
Joined : 2008-04-04

PostSubject: Re: NO MAN IS PERFECT!   Wed Jun 11, 2008 4:10 pm

bayu_pagi wrote:

Selagi mana SUAMI anda itu masih menjalankan tanggungjawabnya, maksud
saya dia masih ingat rumah, ingat anak-anak dan ingat untuk mencari
rezeki, dia masih seorang lelaki yang boleh diharapkan. Apalagi jika
dia seorang yang tidak meninggalkan ibadah-ibadah fardu,
kekurangan-kekurang an yang ada pada dirinya hanyalah sekadar kekurangan
untuk membenarkan kata-kata `NO MAN IS PERFECT".

betul tu kak bayu..
takde manusia yg sempurna..
Back to top Go down
View user profile http://arosamutiara-neina.blogspot.com/
sempoiajer79
Pingat Jasa Kebaktian (P.J.K)
Pingat Jasa Kebaktian (P.J.K)


Female
Posts : 352
Age : 37
Location : Tingkat Seploh...
Status : Single
Joined : 2008-04-24

PostSubject: Re: NO MAN IS PERFECT!   Wed Jun 11, 2008 5:42 pm

jodoh adalah ketentuan Illahi dan setiap yg dipertemukanNya ada hikmah disebalik kejadian... tak patut dikesali dengan jodoh yang dipilih lebih2 lagi bila anak dah berderet2... begitu juga dengan erti "bahagia".... apa yg dicari atau diertikan dengan maksud bahagia tue?... nobody's perfect!! mencari dan perbetulkan kesilapan diri utk membetulkan masjid yang dibina bukan mencari alasan untuk meruntuhkannya.... walaupun ada lelaki yang sedia mengambil saya di
luar sana.
belum dapat, bolehlah cakap ini macam... dah kenal2 betol atau terkena lagi, kesal pulak tinggalkan suami yang dulu... yang pertama lah yang terbaik... yang pertamalah segalanya... berfikirlah sebelum bertindak....
Back to top Go down
View user profile http://sempoiajer.blogs.friendster.com/sempoiajer/
mehatespink
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2860
Age : 33
Location : sumwhere in malaysia
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: NO MAN IS PERFECT!   Wed Jun 11, 2008 5:50 pm

kak, beso kan la font tue sket..
juling2 bijik mate ni nk mmbace.. :eyes:

_________________
::mehatespink::
Back to top Go down
View user profile
bayu_pagi
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2295
Age : 38
Location : EARTH~
Status : MaRRieD
Joined : 2008-05-05

PostSubject: Re: NO MAN IS PERFECT!   Wed Jun 11, 2008 6:02 pm

zam...oooh zam...tolong besorkan tulisannya boleh...
ahaksss... Very Happy

_________________
~bayu_pagi~
^LiFe MusT Go oN^
::kawan-kawan takmo lawan::
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com
Sponsored content




PostSubject: Re: NO MAN IS PERFECT!   Today at 9:57 am

Back to top Go down
 
NO MAN IS PERFECT!
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» The Perfect Circle
» perfect pearls rubbing off?
» I think I finally stumbled across the perfect tube set for me
» the perfect roast potatoe
» Perfect #9 Tank

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum Komuniti Teratak :: Teratak Forum I :: Teratak Alam Perkahwinan-
Jump to: