HomeGalleryFAQSearchMemberlistRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Jom Borak
Organisasi Teratak
PENAUNG
DYMM Sultan Teratak
DYMM Permaisuri
 
WEBMASTER
 
ADMINISTRATORS
Inspektor Sahab
Bendahara Teratak
 
MODERATORS
Temenggung Teratak
 
TDC's Logo
Designed by:
Latest topics
» Vimax Izon Original RM220 | www.kedaikuat.com
Yesterday at 6:18 pm by notrex

» PROEXTENDER v3 rm120 WWW.KEDAIBATIN.COM
Sat Nov 26, 2016 2:53 pm by notrex

» Energy Power Pump Murah - Alat Tambah Saiz Zakar
Thu Nov 24, 2016 5:55 pm by notrex

» X-MEN VACUUM PUMP RM180 - 0133066540
Wed Nov 23, 2016 6:07 pm by notrex

» PAM ZAKAR HIGH VACUUM WWW.KEDAIBATIN.COM - RM90
Tue Nov 22, 2016 5:55 pm by notrex

» PAM ZAKAR HANDSOME UP - WWW.KEDAIBATIN.COM
Mon Nov 21, 2016 5:48 pm by notrex

» Bathmate RM180 FREE SHOWER STRAP
Sun Nov 20, 2016 3:09 pm by notrex

» VIMAX DELAY SPRAY - WWW.KEDAIBATIN.COM
Thu Nov 17, 2016 6:12 pm by notrex

»  Topman 3 Malaysia | Topman 3 Pills | RM80 0133066540
Wed Nov 16, 2016 6:51 pm by notrex

» TISU SUPER MAGIC - www.kedaibatin.com
Tue Nov 15, 2016 1:43 pm by notrex

» STUD 100 SPRAY EJAKULASI - www.kedaikuat.com
Mon Nov 14, 2016 6:38 pm by notrex

» PL SUPER GEL - www.kedaibatin.com
Sun Nov 13, 2016 2:07 pm by notrex

» PENIS SLEEVE - WWW.KEDAIBATIN.COM
Fri Nov 11, 2016 5:40 pm by notrex

» MACA MEN DELAY SPRAY RM80 - WWW.KEDAIBATIN.COM
Fri Nov 11, 2016 12:27 am by notrex

» Imax Delay Spray - www.kedaibatin.com
Wed Nov 09, 2016 5:53 pm by notrex

Poll
Teratak Dunia Cyber
Membosankan
8%
 8% [ 3 ]
Biasa sahaja
19%
 19% [ 7 ]
Menarik
50%
 50% [ 18 ]
Amat menarik
22%
 22% [ 8 ]
Total Votes : 36
Top posters
zam
 
zoulle
 
mehatespink
 
nina2519
 
bayu_pagi
 
notme
 
roll_honey
 
irees_natasha
 
notrex
 
jay
 
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 70 on Thu Jun 28, 2012 3:31 pm

Share | 
 

 JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
bayu_pagi
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2295
Age : 38
Location : EARTH~
Status : MaRRieD
Joined : 2008-05-05

PostSubject: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Wed May 21, 2008 10:08 am

jangan cemburu dicambah keterlaluan,
jangan rasa selalu dipendam,
jangan dibiar marah berpanjangan,
jangan disuburkan benci dan dendam.
Dalam pergaulan kita sesama manusia seharian, semuanya berkait dengan emosi dan perasaan. Sama ada sedar atau tidak, perasaan suka, sayang, selesa, benci, mesra, cemburu, marah dan seribu satu lagi emosi lain saling wujud dan berledar dalam diri kita. Terpulang kepada kita untuk mengawalnya. Salah satu perasaan yang perlu dikawal bagi menjamin keberkesanan pergaulan ialah BENCI. Perasaan benci akan menggagalkan kita dalam menjalinkan hubungan dan pergaulan mesra sesama manusia. Justeru itu, Hapuskanlah segala perasaan benci daripada hati kita agar kita mudah menjalin hubungan mesra dengan orang lain.
Tips Mengikis Benci
Cara yang terbaik untuk mengikis benci ialah dengan memaafkan orang sebelum tidur malam. Dengan memaafkan semua orang sebelum tidur, kita akan dapat membersihkan hati serta menenangkan fikiran dan mudah menjalin hubungan baik dengan orang lain. Kita perlu buat latihan untuk "memaafkan" kerana memaafkan boleh menyembuhkan.
Caranya
1. Catat nama beberapa orang atau kumpulan manusia yang anda tidak senangi.
2. Cuba lakukan latihan nafas ini: perhatikan nafas anda, lihat nafas anda naik turun dalam ruang dada. Cuba tarik nafas dalam2 dan hembuskan semula. Sambil menghembus, lembutkan badan dan fikir bahawa anda menyerahkan diri bulat2 ke dalam jagaan ALLAH. Lakukan beberapa kali sehingga terasa selesa dan cukup aman damai. Perhatikan degupan jantung dan rentak nafas anda ketika ini.
3. Sekarang sebug nama yang anda sudah senaraikan tadi. Sebut satu nama dan lihat nafas, degupan jantung serta lihat sama ada timbul ketegangan di mana2 tempat dalam badan. Catat apa yang berlaku. Lakukan yang sama bagi setiap yang tersenarai.
4. Sekarang bayangkan orang dalam senarai tersebut satu persatu dan bayangkan anda senyum kepada mereka dan ucapkan kepada mereka "saya maafkan anda".
5. Cuba cari peluang berjumpa dengan mereka. Pastikan anda dapat senyum dan bertegur sapa dengannya secara paling baik.
~Sesungguhnya pergaulan yang baik tanpa perasaan dendam dan benci, menjamin ketenteraman diri dan jiwa serta dapat memaksimumkan kualiti kehidupan kita...renung2kanlah!~


*** Wink dok peringatkan diri jugak nie....susah sungguh nak dipraktikkan huhuhu...

_________________
~bayu_pagi~
^LiFe MusT Go oN^
::kawan-kawan takmo lawan::
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com
irees_natasha
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 1332
Age : 34
Location : .. My Heart ..
Status : .. My Love ..
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Wed May 21, 2008 10:18 am

tak pernah bencikan sesiapa dalam idup ini ... sebab hati nii mudah sangat simpati dan kesian kan orang ...

_________________


" ... tiada insan suci yg tidak mempunyai masa lampau ...
... tiada insan berdosa yg tidak punyai masa depan ..."
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/ivynatasha2002
nina2519
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2324
Age : 31
Location : ~Jin Bertendang~
Status : ~ Single Tak single Sangat Laa ~
Joined : 2008-04-04

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Wed May 21, 2008 1:37 pm

bayu_pagi wrote:
jangan cemburu dicambah keterlaluan,
jangan rasa selalu dipendam,
jangan dibiar marah berpanjangan,
jangan disuburkan benci dan dendam.


urm janganlah terlalu ikutkan hati dan perasaan..

_________________
.:: Belajarlah Bersyukur Dengan Jodoh Anugerah Tuhan..
Usah Mendambakan Teman Secantik Balqis, Andai Dirimu
Tidak Seindah Sulaiman.. Mengapa Diharapkan Teman
Setampan Yusof, Andai Dirimu Tidak Setulus Zulaikha...
Tak Perlu Mencari Seistimewa Khadijah, Andai Dirimu T
idak Sesempurna Rasulullah SAW ::.
Back to top Go down
View user profile http://arosamutiara-neina.blogspot.com/
mehatespink
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2860
Age : 33
Location : sumwhere in malaysia
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Wed May 21, 2008 1:39 pm

itulah yg dipraktikkan sekarang..
kemaafan dendam yang terindah..
huhuuh, even susah, kite kne cube gak tok bg ketenangan hati sendiri..

_________________
::mehatespink::
Back to top Go down
View user profile
nina2519
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2324
Age : 31
Location : ~Jin Bertendang~
Status : ~ Single Tak single Sangat Laa ~
Joined : 2008-04-04

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Wed May 21, 2008 1:42 pm

yer kepayahan tue laa yg perlu kita lakukan n lalui..
insyaallah kemaafan satu kebahagian yg tak ternilai..

_________________
.:: Belajarlah Bersyukur Dengan Jodoh Anugerah Tuhan..
Usah Mendambakan Teman Secantik Balqis, Andai Dirimu
Tidak Seindah Sulaiman.. Mengapa Diharapkan Teman
Setampan Yusof, Andai Dirimu Tidak Setulus Zulaikha...
Tak Perlu Mencari Seistimewa Khadijah, Andai Dirimu T
idak Sesempurna Rasulullah SAW ::.
Back to top Go down
View user profile http://arosamutiara-neina.blogspot.com/
rnana
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 160
Age : 24
Joined : 2008-04-15

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Sun May 25, 2008 12:44 am

benci dan marah atas berlakunya satu kesilapan yang tak mampu dimaafkan... cuma masa yang boleh memudarkannya... bukan tak cuba utk memaafkan.. tapi.. apakan daya.. Crying or Very sad

_________________
SAYANGKU... SEMOGA KASIH SAYANG INI ABADI SELAMANYA...
Back to top Go down
View user profile
mehatespink
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2860
Age : 33
Location : sumwhere in malaysia
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Mon May 26, 2008 1:57 pm

mmg xmo benci, tp kalo da sengaja nak nyakitkan hati, benci tu ttp ade walo kite cube tok tepis..
aisHHhhhh.. bencinye!!!!!!!!!!!!!!!! mongokss punye olang..

_________________
::mehatespink::
Back to top Go down
View user profile
ummi_miirul
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 701
Age : 37
Location : KL
Joined : 2008-03-31

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Tue May 27, 2008 10:50 am

benci.. benci.. benci... penyakit yang bisa membunuh..cewaaahh... sebaiknya kita elakkan dari menyimpan perasaan benci terhadap seseorang.. seburuk mana seseorang itu, seteruk mana kita di tekan oleh seseorang itu, jangan lah kita membenci... memaafkan adalah jalan terbaik... jika perasaan benci mula bercambah.. cuba sebaik mungkin tuk terus mencantasnya agak x terus bercambah lalu berputik n berkembang di dalam hati.. ceeewaaah....

pernah benci seseorang.. tetapi akhirnya bertukar menjadi sayang.. hahahah.. sabo jekr ler.. yaaiitt!!

_________________
~Alwayz be My baby...~
Back to top Go down
View user profile http://chyralis.multiply.com
zam
Bendahara
Bendahara


Male
Posts : 5644
Age : 28
Location : Petaling Jaya
Status : Married
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Tue Aug 19, 2008 1:42 pm

kadang2 kita xleh kontrol diri nak benci org.. sbb mgkin org tu dah selalu sakitkan hati kita...

_________________
Back to top Go down
View user profile http://cencuroot.blogspot.com
rotab_bam
Ahli Mangku Negara (A.M.N)
Ahli Mangku Negara (A.M.N)


Male
Posts : 193
Age : 30
Location : somewhere in nowhere
Status : online (masa register)
Joined : 2008-08-06

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Fri Oct 17, 2008 10:29 am

benci membenci ni xelok..kalau xnak bercakap or pandang muka dia pun cuba maafkan kesalahan dia walau sebesar manapun...dengan kita xbenci n memaafkan org kita dah tenangkan hati n lapangkan fikiran kita.. kita juga yg bahagia..
Back to top Go down
View user profile http://www.yuta.com
zam
Bendahara
Bendahara


Male
Posts : 5644
Age : 28
Location : Petaling Jaya
Status : Married
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Mon Oct 20, 2008 10:18 am

mmg xelok benci membenci... walau kita benci seseorg tu pun xde lah setiap masa kita duk fikir dia kan.. xde la benci org sampai mendera perasaan kita..

xsuka tp xde la sampai benci..camne tuh?

_________________
Back to top Go down
View user profile http://cencuroot.blogspot.com
pakma
Darjah Setia Di Raja
Darjah Setia Di Raja


Female
Posts : 164
Age : 35
Location : kl
Status : ~lalalala~
Joined : 2008-08-26

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Mon Oct 20, 2008 10:23 am

andainya ada di antara kita nanti..
berubah arah serta memungkiri janji..
jangan ada benci..
huhu..xnk benci org tp kalu ada yg suka nyakitkan ati n suka jaga tepi kain org camne tu?benci..benci..
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com
zam
Bendahara
Bendahara


Male
Posts : 5644
Age : 28
Location : Petaling Jaya
Status : Married
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Mon Oct 20, 2008 11:56 am

"...dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi akan sesuatu, sedang ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui"

(Al Baqarah:216)

_________________
Back to top Go down
View user profile http://cencuroot.blogspot.com
bayu_pagi
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2295
Age : 38
Location : EARTH~
Status : MaRRieD
Joined : 2008-05-05

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Tue Oct 21, 2008 10:29 am

~Sesungguhnya pergaulan yang baik tanpa perasaan dendam dan benci, menjamin ketenteraman diri dan jiwa serta dapat memaksimumkan kualiti kehidupan kita...renung2kanlah!~


damailah wahai hati...tenanglah wahai jiwa...amanlah wahai diri... girl

_________________
~bayu_pagi~
^LiFe MusT Go oN^
::kawan-kawan takmo lawan::
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com
mehatespink
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2860
Age : 33
Location : sumwhere in malaysia
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Tue Oct 21, 2008 10:37 am

kalo rase nk benci org tue, cpat2 pujuk ati ni dgn berkate:

"semoga (si anu) sentiasa bahagia & dirahmati Tuhan selalu hidupnya. amin."

_________________
::mehatespink::
Back to top Go down
View user profile
bayu_pagi
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2295
Age : 38
Location : EARTH~
Status : MaRRieD
Joined : 2008-05-05

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Tue Oct 21, 2008 10:42 am

tips yg baik gak tu koin....nak gak la cakap camtu
"semoga (si anu) sentiasa bahagia & dirahmati Tuhan selalu hidupnya. Amin..." ahli sihir pink

_________________
~bayu_pagi~
^LiFe MusT Go oN^
::kawan-kawan takmo lawan::
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com
zam
Bendahara
Bendahara


Male
Posts : 5644
Age : 28
Location : Petaling Jaya
Status : Married
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Tue Oct 21, 2008 10:48 am

watpe benci membenci.. biarkan org yg kita hampir2 nak benci tu di Rahmati ALLAH dan semoga dia berubah menjadi insan yg lebih baik..Amin

ninja turtle

_________________
Back to top Go down
View user profile http://cencuroot.blogspot.com
pakma
Darjah Setia Di Raja
Darjah Setia Di Raja


Female
Posts : 164
Age : 35
Location : kl
Status : ~lalalala~
Joined : 2008-08-26

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Tue Oct 21, 2008 11:47 am

kalo benci tapi rindu nk wat camne ek?
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com
zam
Bendahara
Bendahara


Male
Posts : 5644
Age : 28
Location : Petaling Jaya
Status : Married
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Tue Oct 21, 2008 11:50 am

cam pedas tp manis la...huahaha

_________________
Back to top Go down
View user profile http://cencuroot.blogspot.com
apatz
Darjah Setia Di Raja
Darjah Setia Di Raja


Male
Posts : 325
Age : 35
Location : keyel
Status : baker bakery
Joined : 2008-08-14

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Tue Oct 21, 2008 12:05 pm

~kalo benci tp rindu tu namanya permulaan cinta..
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com
mehatespink
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2860
Age : 33
Location : sumwhere in malaysia
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Thu Oct 23, 2008 9:33 am

andainya anda di antara kita nanti,
berubah hala serta memungkiri janji..
jgn ada benci..
suka dan duka dilalui,
jadikan kenangan di sudut hati..

_________________
::mehatespink::
Back to top Go down
View user profile
kocot
Darjah Setia Di Raja
Darjah Setia Di Raja


Male
Posts : 54
Age : 36
Location : serendah,hulu selangor
Status : married
Joined : 2008-05-29

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Thu Nov 06, 2008 1:34 pm

benci tapi rindu = itulah sayang
benci & dendam = itu dah marah sesangat ler tu..

Aku ade masalah dengan benci nih Mad ..sampai suatu masa aku rasa nak bunuh jer org yg buat aku benci lantas menjadi dendam. mad Tapi pulangkan hak benci itu pada Allah Swt, Perkara pertama sekali thinking1 ingatlah akan Dunia ini hanya kejap jer..org yang buat kita benci tu akan malu balik dengan apa yg berlaku.Caranya satu biar perasaan dicalar,diluka,didera tapi salah satu ubatnya ialah Sabar! Cool dan percaya bahawa Allah Swt Mendengar Doa Hambanya...
Back to top Go down
View user profile http://calcheuts.multiply.com
areDIKA
Temenggung
Temenggung


Male
Posts : 470
Age : 35
Location : putrajaya
Joined : 2008-03-31

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Sat Nov 15, 2008 12:57 am

sokom kocot..

bukan milik kita..
Back to top Go down
View user profile
ummi_miirul
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 701
Age : 37
Location : KL
Joined : 2008-03-31

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Mon Mar 30, 2009 12:39 pm

benci tuh adalah penyakit.. penyakit hati.. sama seperti dengki khianat.. penyakit yang mampu membinasakan manusia... bukan takat individu tapi boleh menular hingga ke masyarakat amnya...

kita mmg x leh lari dari punyai rasa benci.. namun rasa itu perlu kita kawal supaya x memakan diri... biar minda kita yang menguasai emosi jangan emosi menguasai minda. kalau leh lari dari rasa benci.. lari lah sejauh mana... memaafkan adalah penawar bagi rasa ini... tapi x semua orang yan mampu tuk memaafkan orang lain kan....


yaaaiitt!!

_________________
~Alwayz be My baby...~
Back to top Go down
View user profile http://chyralis.multiply.com
irees_natasha
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 1332
Age : 34
Location : .. My Heart ..
Status : .. My Love ..
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Mon Jun 22, 2009 4:25 pm

biar la ia nya simpan di dalam hati ...
terlalu banyak pekara yang dah belaku ...
hanya tuhan jer yang maha mengetahui segala gala nya ....

_________________


" ... tiada insan suci yg tidak mempunyai masa lampau ...
... tiada insan berdosa yg tidak punyai masa depan ..."
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/ivynatasha2002
Sponsored content




PostSubject: Re: JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...   Today at 8:29 am

Back to top Go down
 
JaNGaN aDa BeNCi Di HaTi...
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum Komuniti Teratak :: Teratak Forum II :: Teratak Personaliti & Motivasi-
Jump to: