HomeGalleryFAQSearchMemberlistRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Jom Borak
Organisasi Teratak
PENAUNG
DYMM Sultan Teratak
DYMM Permaisuri
 
WEBMASTER
 
ADMINISTRATORS
Inspektor Sahab
Bendahara Teratak
 
MODERATORS
Temenggung Teratak
 
TDC's Logo
Designed by:
Latest topics
Poll
Teratak Dunia Cyber
Membosankan
8%
 8% [ 3 ]
Biasa sahaja
19%
 19% [ 7 ]
Menarik
50%
 50% [ 18 ]
Amat menarik
22%
 22% [ 8 ]
Total Votes : 36
Top posters
zam
 
zoulle
 
mehatespink
 
nina2519
 
bayu_pagi
 
notme
 
roll_honey
 
irees_natasha
 
notrex
 
jay
 
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 70 on Thu Jun 28, 2012 3:31 pm

Share | 
 

 'JIN' dari Ustaz Haji Ismail Kamus...

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
sue_noty
Darjah Setia Di Raja
Darjah Setia Di Raja


Female
Posts : 154
Age : 33
Location : KL
Status : married
Joined : 2008-04-24

PostSubject: 'JIN' dari Ustaz Haji Ismail Kamus...   Thu May 15, 2008 5:56 pm

1) Jin berasal dari Jan (Bapak Jin) dan gelarannya Azazil. Dicipta dari api (biru), dan telah beramal puluh ribu tahun lamanya .

2) Apabila Allah s.w.t. memerintahkannya supaya tunduk menghormati Nabi Adam, mereka telah ingkar. Allah s.w.t. melaknat dan perintah turun ke bumi.

3) Jin terbahagi kepada dua iaitu Jin Islam dan Syaitan. Jin Islam pula terbahagi kepada dua iaitu Jin Islam (Soleh) dan Jin Tidak Islam (Tidak Soleh). Syaitan yang turun kesemuanya jahat (tidak Islam).

4) Makanannya dari Api (Asap). Itu sebab orang-orang Melayu dilarang mengunakan kemenyan kerana Jin paling suka dengan asap yang busuk. Tetapi orang-orang melayu ini degil, suka sangat dengan asap kemenyan. Beliau menambah, orang-orang yang suka hisap rokok itu, adik-beradik jin lah tuu.

5) Tempat tinggal Jin seperti di awan , sungai, hutan, lombong, laut, tempat-tempat tinggi (KLCC), tanda dan kubur.

6) Beliau menasihat apabila ingin buang air di perjalanan (contohnya jalan raya), perlu baca " Sala Mun, ' Ala Sulaiman, Fil 'alamin."

Mengikut sirahnya jin sangat takut dengan Nabi Sulaiman. Orang-orang Melayu suka sangat membaca ucapan, "Ampun Datuk, Anak cucu tumpang lalu." Masa bila pulak jin dapat pangkat datuk. Dan masa bila pula, kita jadi cucu cicit jin !!!!

7) Jin tidak mengetahui akan alam ghaib, itu sebab jika ada dukun atau bomoh yang tahu menilik-nilik nasib, pembohong...."


Sirahnya apabila Nabi Sulaiman, memerintahkan jin untuk membina istananya, sehingga Nabi Sulaiman meninggal pun jin tidak perasan/tahu. Semasa itu Nabi Sulaiman duduk di kerusinya dengan tongkat kayu . Dan jin tekun membuat kerja dihadapan-nya. Sehingga anai-anai memakan tongkatnya dan tongkat tersebut reput dan jatuh serta Nabi Sulaiman pun jatuh, maka barulah tahu oleh jin bahawa Nabi Sulaiman telah mangkat.

Cool Manusia juga dilarang membuang air di lombong-lombong yang airnya tenang, terutama di waktu tengah malam. Jin suka mandi di situ, waktu itu. Di larang juga buang air di lubang-lubang (tanah).

9) Rumah-rumah yang lama tidak berpenghuni atau rumah yang baru siap belum duduk lagi, jin suka tinggal di situ. Sebelum duduk rumah baru, di galakkan membaca surah Al-Baqarah, sehingga habis. Jin lari selama 3hari. Tidak perlu tepung tawar bagai !! Orang melayu suka sangat menepung tawar !!!

10) Jika budak menangis tengah-tengah malam, azankan 7 ~ 10 kali, jika tidak bacakan ayat Kursi dengan cara 9 kali henti (tekniknya) sebab beliau pernah jumpa orang yang di rasuk.
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/naomieza
joaquin
Pingat Jasa Kebaktian (P.J.K)
Pingat Jasa Kebaktian (P.J.K)


Male
Posts : 201
Age : 35
Location : Long Beach
Status : Not Available
Joined : 2008-05-11

PostSubject: Re: 'JIN' dari Ustaz Haji Ismail Kamus...   Sat May 17, 2008 4:47 am

Quote :
5) Tempat tinggal Jin seperti di awan , sungai, hutan, lombong, laut, tempat-tempat tinggi (KLCC), tanda dan kubur.
tanda ni tandas kn?? sebab tu jgn lepak dlm toilet lama sgt.. anak2 pn jgn kasi main air lelama dlm toilet..


Quote :
6) Beliau menasihat apabila ingin buang air di perjalanan (contohnya jalan raya), perlu baca " Sala Mun, ' Ala Sulaiman, Fil 'alamin."
Doa Nabi Sulaiman nie aku selalu amal masa tinggal dlm hutan dulu..

Quote :
7) Jin tidak mengetahui akan alam ghaib, itu sebab jika ada dukun atau bomoh yang tahu menilik-nilik nasib, pembohong...."
zaman firaun dulu betul.. pasal diaorg pakat panjat ke kaki langit nk dgr perkabaran Allah pada Malaikat. lepas tu dia ckp dgn bomoh2.

Lagi satu jin ni jenis berdendam... kl kita tercuit skit je mati kita dibalasnya.. lg satu ingatan jgn sebarangan bunuh ular yg masuk dlm umah.. takut2 jin yg menyamar je...




kl korg nk tgk rupa jin yg betul... No
search kat google images..
taip...










Jin shamsudin tongue
Back to top Go down
View user profile http://hoobo.blogspot.com/
 
'JIN' dari Ustaz Haji Ismail Kamus...
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Palm styling
» Ismail Darbar to compose music for Mahabharat
» Gaara is from Uzumaki clan
» Mangrove bonsai
» Philantus Neruri/Cendrawasih

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum Komuniti Teratak :: Teratak Forum I :: Teratak Keagamaan-
Jump to: