HomeGalleryFAQSearchMemberlistRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Jom Borak
Organisasi Teratak
PENAUNG
DYMM Sultan Teratak
DYMM Permaisuri
 
WEBMASTER
 
ADMINISTRATORS
Inspektor Sahab
Bendahara Teratak
 
MODERATORS
Temenggung Teratak
 
TDC's Logo
Designed by:
Latest topics
Poll
Teratak Dunia Cyber
Membosankan
8%
 8% [ 3 ]
Biasa sahaja
19%
 19% [ 7 ]
Menarik
50%
 50% [ 18 ]
Amat menarik
22%
 22% [ 8 ]
Total Votes : 36
Top posters
zam
 
zoulle
 
mehatespink
 
nina2519
 
bayu_pagi
 
notme
 
roll_honey
 
irees_natasha
 
notrex
 
jay
 
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 2 Bots

None

Most users ever online was 70 on Thu Jun 28, 2012 3:31 pm

Share | 
 

 UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
puteri kayangan
Ahli Mangku Negara (A.M.N)
Ahli Mangku Negara (A.M.N)


Female
Posts : 169
Age : 36
Location : Skudai, JB
Status : Married
Joined : 2008-05-26

PostSubject: UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA   Thu Sep 11, 2008 1:08 pm

UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA (Diceritakan oleh krew RTM)







Saya dapat Email...Just Nak kongsi info ngan warga Teratak..tak salah kan...Ilmu.

Sama-sama hayati kisah ni...



Ketibaan bulan Ramadan tidak meriah tanpa dapat menikmati buah tamar
sebagai juadah berbuka puasa. Seperti menjadi satu kewajipan bagi
setiap rumah untuk membelinya tidak kira dari jenis, gred yang paling
rendah atau yang paling mahal seperti tamar ajwah 'pior' madinah yang
berharga RM120.00 sekilo pada hari biasa manakala pada bulan ramadan
harganya menjadi lebih mahal.

Tamar juga menurut kajian sains merupakan buah yang khasiat dan
kandungan gulanya cepat meresap ke dalam tubuh. Kita selalu mendengar
kisah2 Rasulullah s.a.w. dengan pohon tamar. Nyata pohon tamar punya
sejarah yang cukup unik dan masih ramai tidak
mengetahuinya.Syukur dengan berkat mengunjungi Makkah dan Madinah untuk
mengerjakan umrah semasa pengambaran Drama Cinta Madinah yang bakal
disiarkan ceritanya pada saluran RTM bulan ini, saya dan semua krew dan
artis memperolehi satu lagi cerita istimewa asal-usul kejadian pokok
tamar dari Tuan Haji Isa Darus
atau Pak Long (Kisah Pak Long Isa pernah tersiar dalam Anis julai lalu).

Menurut cerita Pak Long ,asal-usul kejadian pokok tamar adalah dari
lebihan tanah yang Allah s.w.t. ciptakan Nabi Adam a.s. Pokok tamar
betina tumbuh pada zaman Siti Maryam. Selepas Maryam melahirkan anaknya
Nabi Isa a.s.,Siti Maryam telah diminta oleh Allah s.w.t untuk
menggoncangkan pohon tamar yang terdapat di tempat dia melahirkan
anaknya lalu gugurlah buah tamar masak dan di makan oleh Siti Maryam.
Itulah sejarah yang pertama tamar menjadi ubat berkhasiat kepada
manusia. Siti Maryam dapat mengalas perut untuk mengumpul tenaga
selepas selamat bersalin hanya dengan makan tamar, tanpa tumbuhan herba
yang lain.

Ditakdirkan Allah s.w.t. dengan kelahiran Nabi Isa a.s.itu juga, Allah
s.w.t. telah tumbuhkan pokok tamar jantan di sebelah pokok tamar
betina. Dan untuk tujuan mendapat hasil buah tamar yang elok ia juga
harus dilakukan menerusi kaedah 'kahwin bunga' (melakukan prose
pendebungaan betina dengan debu bunga jantan). Untuk mengenali
perbezaan diantara tamar jantan dengan tamar betina, tamar jantan lebih
tinggi pohonnya, berdaun keras menjulang ke langit. Pokok tamar betina
rendah sedikit dan daunnya dmelintuk ke bawah.

Pada bulan februari pohon tamar jantan berbunga setahun sekali sama
dengan tamar betina . Bezanya bunga jantan ia mengeluarkan debu-debu
halus. Pada bulan ini ketika tamar betina mengeluarkan bunga, petugas
(terdiri dari mereka yang berbangsa Arab)akan memanjat pokok tamar
betina dan dijalankan proses kahwin bunga, ditepuk-tepuk,disapu dua
tiga ranting bunga jantan kepada setandan bunga betina yang terkembang
dari tandannya. Ternyata untuk menghasilkan buah tamar yang elok
berkualiti, ia mesti 'disenyawakan' oleh tangan manusia, tidak boleh
melalui binatang atau diterbangkan oleh angin.

Pokok tamar tidak akan berbuah dengan sempurna jika tidak dicantum oleh
tangan manusia. Buah tamar tidak akan masak jika suhu kurang dari
55oC.Bulan Julai adalah musim tamar masak ranum manakala bulan ogos
adalah musim menuai. Menurut Pak Long Haji Isa, bagi sebuah kebun
memadai ada beberapa batang sahaja pokok tamar jantan berbanding dengan
ratusan pokok tamar betina, kerana debunga pada satu dahan pohon tamar
jantan boleh digunakan untuk proses pendebungaan dengan ratusan tandan
pada pokok tamar betina . Debu yang perlu digunakan pada setiap pokok
terlalu sedikit. Bunga jantan ini juga boleh disimpan ditempat yang
kering untuk kegunaan berulang-ulang kali selagi debunganya masih ada.

"Allah s.w.t.jadikan buah tamar cukup istimewa. Cuba perhatikan
sepanjang ia berada diatas pokok tidak ada seekor binatang atau burung
yang mematuk atau merosakkannya. Ini kerana buah tidak berbau.Allah
s.w.t pelihara dan memuliakannya. Ia mesti disenyawakan oleh tangan
manusia. Di Madinah hanya bangsa Arab sahaja yang sanggup panjat dan
turun naik ke atas pokok tamar untuk lakukan kerja pencantuman ini.
Bangsa lain tak mampu, tenaga tak sekuat bangsa ni." Jelas Pak Long.

Pokok Tamar ayah saudara kita.... Mula-mula kami juga bingung kenapa
keunikan ini berlaku pada buah yang istimewa ini,lalu Mak Long Normah
Morad, isteri Hj Isa Darus beri kami sentuh debu
jantan, "Gosok pada tangan dan cium," katanya. "Masya-Allah bau air
mani," kata kami tergamam."Ya, memang bau air mani, bau ini bukan semua
makhluk suka. Pokok tamar kalau mahukan buahnya elok, ia mesti
disenyawakaan oleh tangan manusia,sebab pokok ini Allah s.w.t.jadikan
dari lebihan tanah kejadian Nabi Adam a.s. " "Ringkasnya, dia umpama
pak menakan(ayah saudara) kita. Sebab itu kita tak boleh pandang remeh
padanya.

Rasulullah s.a.w.dan Nabi-Nabi lain sangat sayang padanya. Sebab itu
dikatakan sebaik-baik buah yang serasi dengan badan kita adalah buah
tamar kerana ia sebahagian dari kita. Jadi setiap kali menjamah tamar
ingat-ingatlah asal kejadiannya. Buah ini tidak berbau kerana Allah
s.w.t. nak pelihara kesuciannya di samping mudah untuk kita
menguruskannya dengan kelebihan cuaca yang panas kering. Penjual tak
risau lalat atau semut kerana bumi barakah ini."Ujar Pak Long dengan
senyum lebar
Back to top Go down
View user profile http://www.maybank2u.com.my
pendekar laut
Ahli Mangku Negara (A.M.N)
Ahli Mangku Negara (A.M.N)


Male
Posts : 123
Age : 37
Location : Johor
Status : married
Joined : 2008-05-26

PostSubject: Re: UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA   Fri Sep 12, 2008 9:50 am

Tak tahu plak sebelum nie..tahu makan ajer Embarassed
anyway good info...

Allah Maha Besar
Back to top Go down
View user profile http://www.utm.my
zam
Bendahara
Bendahara


Male
Posts : 5644
Age : 28
Location : Petaling Jaya
Status : Married
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Re: UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA   Fri Sep 12, 2008 10:35 am

w'pun korma ni manis sgt tp kandungan gulanya xmemudaratkan kesihatan..

_________________
Back to top Go down
View user profile http://cencuroot.blogspot.com
dini_alieyah
Darjah Setia Di Raja
Darjah Setia Di Raja


Female
Posts : 210
Age : 39
Location : N9
Status : ~wife & mother of 2 kids~
Joined : 2008-09-10

PostSubject: Re: UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA   Fri Sep 12, 2008 3:55 pm

kurma ni sgt elok untuk ibu2 yg menyusukan bayi sbb ia boleh menambahkan susu..Insya'Allah
Back to top Go down
View user profile
apatz
Darjah Setia Di Raja
Darjah Setia Di Raja


Male
Posts : 325
Age : 35
Location : keyel
Status : baker bakery
Joined : 2008-08-14

PostSubject: Re: UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA   Sun Sep 14, 2008 10:25 am

~yaaa..sy memang suka susu!
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com
roll_honey
DYMM Permaisuri Teratak
DYMM Permaisuri Teratak


Female
Posts : 1681
Age : 40
Location : Bandaraya Pesisir Air
Status : Lumber HaraM
Joined : 2008-04-01

PostSubject: Re: UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA   Sun Sep 14, 2008 5:12 pm

rugi tol...aku kalo bab kurma neh mmg payah
tol nak masuk mulut...

_________________
"Dunia Ini Adalah Perhiasan Dan
Sebaik-Baik Perhiasan Adalah Wanita
Yang Solehah."

"MAMA NABILAH"

Amin
Back to top Go down
View user profile
mehatespink
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2860
Age : 33
Location : sumwhere in malaysia
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA   Mon Sep 15, 2008 11:25 am

suke kurma yusuf taiyub safia je..
ade tangkai2.. bez..

_________________
::mehatespink::
Back to top Go down
View user profile
dini_alieyah
Darjah Setia Di Raja
Darjah Setia Di Raja


Female
Posts : 210
Age : 39
Location : N9
Status : ~wife & mother of 2 kids~
Joined : 2008-09-10

PostSubject: Re: UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA   Mon Sep 15, 2008 3:22 pm

kak da..dini pun dulu x brape gemar sbb dini mmg x suka mende manis2..
but pakse gak masuk mulut sbb dah tau byk khasiatnye ely skang ni fully bfkan zaim..
Back to top Go down
View user profile
dini_alieyah
Darjah Setia Di Raja
Darjah Setia Di Raja


Female
Posts : 210
Age : 39
Location : N9
Status : ~wife & mother of 2 kids~
Joined : 2008-09-10

PostSubject: Re: UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA   Mon Sep 15, 2008 3:23 pm

pink - dini suka kurma yusuf taiyoob - kurma madu rotab dia..
sebab dia jenis yg lembab2
klu kering tu susah nak telan
yg tersengkang kat anak tekak ni..kekeke

zaim pun dini bg dia rase kurma ni
berdecit2 mulut dia
Back to top Go down
View user profile
mehatespink
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2860
Age : 33
Location : sumwhere in malaysia
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA   Mon Sep 15, 2008 4:34 pm

dini_alieyah wrote:
pink - dini suka kurma yusuf taiyoob - kurma madu rotab dia..
sebab dia jenis yg lembab2
klu kering tu susah nak telan
yg tersengkang kat anak tekak ni..kekeke

zaim pun dini bg dia rase kurma ni
berdecit2 mulut dia

yg lembap2 ni ain susa nk telan la kak..
yg jenis kering beh je..
skali 5 ulas(seswai ke panggey camtu??) ain bole makan..

_________________
::mehatespink::
Back to top Go down
View user profile
apatz
Darjah Setia Di Raja
Darjah Setia Di Raja


Male
Posts : 325
Age : 35
Location : keyel
Status : baker bakery
Joined : 2008-08-14

PostSubject: Re: UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA   Mon Sep 15, 2008 5:46 pm

~tekak k.dini kurang minyak pelincir le tu
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com
mehatespink
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2860
Age : 33
Location : sumwhere in malaysia
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA   Tue Sep 16, 2008 10:04 am

igtlah sume, buah kurma tu sedara kita..

_________________
::mehatespink::
Back to top Go down
View user profile
cik_bedah_laser
Rakyat Jelata
Rakyat Jelata


Female
Posts : 10
Age : 31
Location : petaling jaya
Status : single n not availble
Joined : 2008-04-21

PostSubject: Re: UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA   Sat Sep 27, 2008 11:20 am

gud info....

err sy nk copy info ni leh??? juz nk kongsi dgn kwn2.... boleh ye??
tq..
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/pidahkawai
Sponsored content




PostSubject: Re: UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA   Today at 6:05 am

Back to top Go down
 
UNIKNYA KEJADIAN BUAH KURMA
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Is it Bonsai?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum Komuniti Teratak :: Teratak Forum I :: Teratak Keagamaan-
Jump to: