HomeGalleryFAQSearchMemberlistRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Jom Borak
Organisasi Teratak
PENAUNG
DYMM Sultan Teratak
DYMM Permaisuri
 
WEBMASTER
 
ADMINISTRATORS
Inspektor Sahab
Bendahara Teratak
 
MODERATORS
Temenggung Teratak
 
TDC's Logo
Designed by:
Latest topics
» PROEXTENDER v3– rm120 WWW.KEDAIBATIN.COM
Sat Nov 26, 2016 2:53 pm by notrex

» Energy Power Pump Murah - Alat Tambah Saiz Zakar
Thu Nov 24, 2016 5:55 pm by notrex

» X-MEN VACUUM PUMP RM180 - 0133066540
Wed Nov 23, 2016 6:07 pm by notrex

» PAM ZAKAR HIGH VACUUM WWW.KEDAIBATIN.COM - RM90
Tue Nov 22, 2016 5:55 pm by notrex

» PAM ZAKAR HANDSOME UP - WWW.KEDAIBATIN.COM
Mon Nov 21, 2016 5:48 pm by notrex

» Bathmate RM180 FREE SHOWER STRAP
Sun Nov 20, 2016 3:09 pm by notrex

» VIMAX DELAY SPRAY - WWW.KEDAIBATIN.COM
Thu Nov 17, 2016 6:12 pm by notrex

»  Topman 3 Malaysia | Topman 3 Pills | RM80 0133066540
Wed Nov 16, 2016 6:51 pm by notrex

» TISU SUPER MAGIC - www.kedaibatin.com
Tue Nov 15, 2016 1:43 pm by notrex

» STUD 100 SPRAY EJAKULASI - www.kedaikuat.com
Mon Nov 14, 2016 6:38 pm by notrex

» PL SUPER GEL - www.kedaibatin.com
Sun Nov 13, 2016 2:07 pm by notrex

» PENIS SLEEVE - WWW.KEDAIBATIN.COM
Fri Nov 11, 2016 5:40 pm by notrex

» MACA MEN DELAY SPRAY RM80 - WWW.KEDAIBATIN.COM
Fri Nov 11, 2016 12:27 am by notrex

» Imax Delay Spray - www.kedaibatin.com
Wed Nov 09, 2016 5:53 pm by notrex

» GEL TAHAN LAMA - MEN SECRET GEL
Tue Nov 08, 2016 6:02 pm by notrex

Poll
Teratak Dunia Cyber
Membosankan
8%
 8% [ 3 ]
Biasa sahaja
19%
 19% [ 7 ]
Menarik
50%
 50% [ 18 ]
Amat menarik
22%
 22% [ 8 ]
Total Votes : 36
Top posters
zam
 
zoulle
 
mehatespink
 
nina2519
 
bayu_pagi
 
notme
 
roll_honey
 
irees_natasha
 
notrex
 
jay
 
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests

None

Most users ever online was 70 on Thu Jun 28, 2012 3:31 pm

Share | 
 

 Rugi lengah berkahwin.......

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
shaman
Ahli Mangku Negara (A.M.N)
Ahli Mangku Negara (A.M.N)


Male
Posts : 78
Age : 32
Location : Johor
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Rugi lengah berkahwin.......   Tue Apr 08, 2008 9:11 pm

Faktor kewangan, urusan rumah tangga dan anak-anak tidak sepatutnya menjadi alasan untuk melambatkan perkahwinan pasangan muda hari ini.

MEMETIK kata dari buku bertajuk Membina Rasa Cinta, nukilan pakar motivasi, Dr. HM Tuah Iskandar, cinta lahir bersama lahirnya manusia. Ia satu perasaan yang sukar difahami. Anda tidak boleh lari daripada cinta kerana semakin anda cuba menyendiri semakin ia datang menghampiri.

Kata orang dahulu pula, tidak elok bercinta lama-lama, takut nanti dikebas orang. Pepatah ini membuktikan bahawa jalinan cinta yang sudah lama dibina sepatutnya diakhiri dengan ikatan perkahwinan.

Justeru itu, jangan berlengah untuk menggapai waktu kemuncak ke alam pernikahan. Ini kerana cinta tidak akan berakhir dalam sebuah kehidupan yang hakiki.

Setiap insan inginkan kebahagiaan, disayangi, dibelai, dihargai dan dihormati oleh apa yang dinamakan cinta. Menurut Tuah, waktu bercinta, cintalah pasangan seadanya dan apabila berkahwin, cintalah pasangan sebenar-benarnya.

Dalam meniti usia yang semakin lewat senja, rugi sekiranya ada dalam kalangan kita melewatkan perkahwinan, biarpun tiada lagi yang ingin dipertaruhkan kala percintaan sedang membara.

Kata Tuah, tempoh menjalinkan hubungan cinta yang terlalu lama boleh mendatangkan impak pada sesebuah kebahagiaan yang dinikmati dalam alam percintaan. Ini sekali gus akan meletakkan pasangan berhadapan dengan pelbagai risiko tanpa dipinta.

“Saat dilamun cinta, janganlah sesekali membiarkan masa berlalu dengan begitu lama, takut ia mengundang perkara yang tidak diingini. Antara risiko yang mungkin melanda pasangan ialah rasa bosan yang tidak diduga dan boleh muncul pada bila-bila masa.

“Cinta yang dibina sejak sekian lama tidak semestinya boleh menimbulkan rasa kasih dan sayang yang berterusan. Pasangan mungkin beralih pandangan pada suatu sudut yang berbeza. Ia boleh membentuk rasa bosan, hilang perasaan, keraguan dan kurang keyakinan terhadap pasangan.

“Perlu diingatkan, cinta tidak semestinya indah. Ia selalunya dipenuhi 1001 rasa termasuklah marah, merajuk, sedih, ungkit-mengungkit, sakit hati, gaduh, tidak mengerti dan dendam yang tiada kesudahannya,” ujarnya.

Jelasnya, faktor kewangan, urusan rumah tangga dan anak-anak tidak sepatutnya menjadi alasan pasangan hari ini untuk lambat berkahwin.

“Ketakutan membiayai kehidupan, sememangnya menjadi alasan yang kini menghantui ramai pasangan khususnya golongan lelaki untuk mendirikan rumah tangga. Sebenarnya, rezeki seseorang akan bertambah sekiranya dia membuat keputusan untuk mendirikan rumah tangga.

“Pernahkah kita mendengar, orang yang mendirikan rumah tangga dan dikurniakan cahaya mata selama ini, tidak mampu menyara hidup bersama anak-anak? Walaupun tidak semewah yang diharapkan, tetapi mereka tetap dianugerahkan keistimewaan dan kelebihan yang tersendiri,” tegasnya.

Jadi, katanya, berfikirlah sebelum melakukan suatu perkara yang membatasi perhubungan.

Menurut Tuah, tidak elok dipandang sekiranya bercinta terlalu lama.

“Cinta bukan sahaja mengajar seseorang erti kebahagiaan dan kematangan, tetapi ia juga boleh mendorong ke arah perilaku yang tidak baik di sisi agama,” katanya.

Justeru itu, bagi pasangan yang sedang mabuk bercinta, terdapat lima elemen yang mampu membuatkan cinta itu berkekalan dan disudahi dengan ikatan perkahwinan sekiranya ia diamalkan dalam kehidupan harian...
Sayangilah diri anda seperti mana anda menyintai ibu dan ayah. Jangan sesekali menganiaya diri sendiri sehingga sanggup mengorbankan separuh kehidupan, akibat dinodai perasaan cinta yang mendalam dari insan bergelar kekasih.

Tanya pada diri sama ada bersedia ataupun tidak dengan cinta pasangan itu.

-shaman
Back to top Go down
View user profile http://yourshaman.blogs.friendster.com/my_blog/
notme
Bendahara
Bendahara


Female
Posts : 1746
Age : 34
Location : JB
Status : single not available
Joined : 2008-03-31

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed Apr 09, 2008 9:51 am

nak tawen..nk tawen...hekk..

_________________
Back to top Go down
View user profile http://cyberminishop.blogspot.com
zam
Bendahara
Bendahara


Male
Posts : 5644
Age : 28
Location : Petaling Jaya
Status : Married
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed Apr 09, 2008 10:05 am

kawen la cepat2...mmg rugi lengah2kan kawen ni.. nanti kita dah tua anak kecik2 lg..hhehe
Back to top Go down
View user profile http://cencuroot.blogspot.com
zoulle
Inspekter Sahab
Inspekter Sahab


Male
Posts : 5286
Age : 36
Location : world wide web
Joined : 2008-03-29

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed Apr 09, 2008 10:10 am

diorang nak mengstabilkan diri baru nak kawen kot... mengstabilkan diri sambil kawen le best...

_________________
~sila baca post saye dengan irama yang girang, ceria da positif, agar tak tersalah faham nanti.. hihihi~
Back to top Go down
View user profile
zam
Bendahara
Bendahara


Male
Posts : 5644
Age : 28
Location : Petaling Jaya
Status : Married
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed Apr 09, 2008 10:14 am

baik semua benda wat sama2 kan zol..beh je... rugi woo kawen lambat...
Back to top Go down
View user profile http://cencuroot.blogspot.com
zoulle
Inspekter Sahab
Inspekter Sahab


Male
Posts : 5286
Age : 36
Location : world wide web
Joined : 2008-03-29

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed Apr 09, 2008 10:22 am

sape le nak kawen ngan kita ni yea zam.. hahahaha.. memang rugi arr... nak kata hidup terkongkong pas kawen? tak punnn.. pepandai le kowtim..

_________________
~sila baca post saye dengan irama yang girang, ceria da positif, agar tak tersalah faham nanti.. hihihi~
Back to top Go down
View user profile
mehatespink
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2860
Age : 33
Location : sumwhere in malaysia
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed Apr 09, 2008 10:26 am

heheheh..
mmg la nak kawin, tp kalo xde partner cemane nk kawin
laughing

_________________
::mehatespink::
Back to top Go down
View user profile
zoulle
Inspekter Sahab
Inspekter Sahab


Male
Posts : 5286
Age : 36
Location : world wide web
Joined : 2008-03-29

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed Apr 09, 2008 10:30 am

meh le.. i ngan zam kan ada.. huahuahuahuahua..

_________________
~sila baca post saye dengan irama yang girang, ceria da positif, agar tak tersalah faham nanti.. hihihi~
Back to top Go down
View user profile
mehatespink
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2860
Age : 33
Location : sumwhere in malaysia
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed Apr 09, 2008 10:33 am

zoulle wrote:
meh le.. i ngan zam kan ada.. huahuahuahuahua..


muahahhahha..
bapak2 org tue..
i xrela dimadu..

_________________
::mehatespink::
Back to top Go down
View user profile
zoulle
Inspekter Sahab
Inspekter Sahab


Male
Posts : 5286
Age : 36
Location : world wide web
Joined : 2008-03-29

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed Apr 09, 2008 10:39 am

tu le dulu tanak cakap. kalau tak bole le jugak consider.. eheehheeh.. isk, kan best dapat payung emas..

_________________
~sila baca post saye dengan irama yang girang, ceria da positif, agar tak tersalah faham nanti.. hihihi~
Back to top Go down
View user profile
shyeye
Darjah Setia Di Raja
Darjah Setia Di Raja


Female
Posts : 292
Age : 37
Location : Shah Alam
Joined : 2008-04-02

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed Apr 09, 2008 12:43 pm

wat sama2...pas tu dpt pahala...ni bercinta pegang sana pegang sini dpt dosa...baik ler kawin...hihihi ( aku dulu pun camtu gak)

lg best dpt suami ringan tgn...dia sapu..kita mop
kita basuh baju...dia sidai plak..muahahaha
cayang dia!

kalo nak stabil kan diri br nak kawin...x de la cabaran...sama2 ar stabil kan kehidupan br akhirnya rasa kemanisannya bersama...sbb bersusah2 dulu bersama2...then bersenang2 kemudian bersama...
Back to top Go down
View user profile
zam
Bendahara
Bendahara


Male
Posts : 5644
Age : 28
Location : Petaling Jaya
Status : Married
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed Apr 09, 2008 12:51 pm

betul tu as...pastu kalau terjadi konflik ke... ...masa tu la kita kenang2 balik...masa susah senang kita dulu.. xkan bila dah senang je terus nak pasang dua...betul x..hehe
Back to top Go down
View user profile http://cencuroot.blogspot.com
mehatespink
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2860
Age : 33
Location : sumwhere in malaysia
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed Apr 09, 2008 5:00 pm

lg best dpt suami ringan tgn...dia sapu..kita mop
kita basuh baju...dia sidai plak..muahahaha
cayang dia!


hehehe..
sweet jer eksss saling bekerjasama..
hopefuly smpai ke akhir hayat la camgitu ye kak..
smoga bahagia slalu hendaknyeeee cheers

_________________
::mehatespink::
Back to top Go down
View user profile
nalitha hazirah
Ahli Mangku Negara (A.M.N)
Ahli Mangku Negara (A.M.N)


Female
Posts : 99
Age : 33
Location : cheras. kay eLL
Joined : 2008-03-29

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed Apr 09, 2008 9:40 pm

~mak pesan..kumpul aset dulu..then baru fikir ttg kawen..

~mak pesan lagi...cinta nih tak perlu dicari..umpama rama2..makin dikejar..makin ia lari..biarkan saje..sbb satu ari nanti..pasti dia akan hinggap jua pada kita..

dan..

~mak pesan, carilah lelaki yg benar2 menyanygi diri NALITHA HAZIRAH seadanya..

hmmm...blm jumpa lagi... No
Back to top Go down
View user profile
zoulle
Inspekter Sahab
Inspekter Sahab


Male
Posts : 5286
Age : 36
Location : world wide web
Joined : 2008-03-29

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Thu Apr 10, 2008 9:23 am

bagusnya anak mak ni... kata2 org tua tu ada gak betulnya.. diorang da lama hidup so pengalaman diorang luas.. bestnya cik ita tu mak dia banyak bagi nasihat kat dia...Smile

_________________
~sila baca post saye dengan irama yang girang, ceria da positif, agar tak tersalah faham nanti.. hihihi~
Back to top Go down
View user profile
manees
Darjah Setia Di Raja
Darjah Setia Di Raja


Female
Posts : 31
Age : 39
Location : johor
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Thu Apr 10, 2008 11:31 am

bestnya kalau saat2 indah masa jadi pengantin baharu tu berpanjangan..
tapi yelah..air pun ada pasang surut...
kalau x "gurausenda" x derlah namanya perkahwinan ...
Back to top Go down
View user profile
sHaFiZa
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 709
Age : 37
Location : Putrajaya
Status : Its complicated
Joined : 2008-03-31

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Thu Apr 10, 2008 11:37 am

bila la aku nk kawennnnnnnnnnnn....
love

_________________
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/hafiza79
irees_natasha
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 1332
Age : 34
Location : .. My Heart ..
Status : .. My Love ..
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Thu Apr 10, 2008 12:19 pm

mehatespink wrote:
lg best dpt suami ringan tgn...dia sapu..kita mop
kita basuh baju...dia sidai plak..muahahaha
cayang dia!


hehehe..
sweet jer eksss saling bekerjasama..
hopefuly smpai ke akhir hayat la camgitu ye kak..
smoga bahagia slalu hendaknyeeee cheers

amboi romantika de amor nyerrr ... kalo laa dapat suami macam ain cakap niii ... peh alangkah indah nyerr dunia
semua nyer wat bedua ... tapi ada ke confused

_________________


" ... tiada insan suci yg tidak mempunyai masa lampau ...
    ... tiada insan berdosa yg tidak punyai masa depan ..."
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/ivynatasha2002
Cik Markonah
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 577
Age : 30
Location : ::Moncehster::
Status : ::Gila2 Remaja::
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Thu Apr 10, 2008 12:41 pm

dpt ringan tgn yg rajin camtuh takpe kak reen..rajin jek...sume keje die tolong buatkan..kite yg bini2 neh rilek jek tgk tb sambel mkn cikedis...hehehehe...

jgn dpt yg ringan tgn asek nak membantai jek sudah laa..buleh matiii!!!!hahahaha...mintak2 jauhkan lah dpt laki camtuh...(sambel doa2) wishing

_________________
::Cik Markonah®::
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/cikmarkonah
irees_natasha
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 1332
Age : 34
Location : .. My Heart ..
Status : .. My Love ..
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Fri Apr 11, 2008 3:55 pm

eeee jauh kan lah cik konah dapat suami macam tuu ...
kalo leh biar la sama sama ringan tulang ...
bahagia umahtangga ...
jadi contoh kat anak anak ...
hidup pun diberkati ...

mudah2an ... kita doa la sesama ...

_________________


" ... tiada insan suci yg tidak mempunyai masa lampau ...
    ... tiada insan berdosa yg tidak punyai masa depan ..."
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/ivynatasha2002
Cik Markonah
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 577
Age : 30
Location : ::Moncehster::
Status : ::Gila2 Remaja::
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Fri Apr 11, 2008 4:49 pm

amiiiinnnn.....

_________________
::Cik Markonah®::
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/cikmarkonah
hziemah
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 654
Age : 35
Location : Putrajaya
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Mon Apr 14, 2008 11:24 am

mudahah² an aku jd isteri yg solehah..amin...

_________________


Lilypie - Personal pictureLilypie
Back to top Go down
View user profile http://hziemah.fotopages.com
zulsa
Temenggung
Temenggung


Male
Posts : 595
Age : 38
Location : szbap
Status : three in the row
Joined : 2008-04-16

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed May 14, 2008 9:00 am

Laa bukan sekarang kat Perlis dan KL ade buat pakej kahwin free pakai duit zakat ke.. ehmmm maknanya tiada lagi masalah nak kahwin.. daripada buat maksiat tak tentu arah...
Back to top Go down
View user profile http://insanbakti.blogspot.com/
nina2519
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2324
Age : 31
Location : ~Jin Bertendang~
Status : ~ Single Tak single Sangat Laa ~
Joined : 2008-04-04

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed May 14, 2008 9:36 am

urm best tu kawen free..huhuhu..

yang dier bagi RM 5000.00 setiap pasangan tue ker..urm tapi tak syok ler kena kawen kat c2..semua kat c2..urm beramai-ramai kan..urm betul ker fakta nie..

ssesiapa yg tau leh laa share eh..nina juz dgr2 jerk..

_________________
.:: Belajarlah Bersyukur Dengan Jodoh Anugerah Tuhan..
Usah Mendambakan Teman Secantik Balqis, Andai Dirimu
Tidak Seindah Sulaiman.. Mengapa Diharapkan Teman
Setampan Yusof, Andai Dirimu Tidak Setulus Zulaikha...
Tak Perlu Mencari Seistimewa Khadijah, Andai Dirimu T
idak Sesempurna Rasulullah SAW ::.
Back to top Go down
View user profile http://arosamutiara-neina.blogspot.com/
zulsa
Temenggung
Temenggung


Male
Posts : 595
Age : 38
Location : szbap
Status : three in the row
Joined : 2008-04-16

PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Wed May 14, 2008 9:51 am

Iskh.. taka RM 5000 tak cukup utk kahwin... makan sponser.. cuma sewa pakaian dan buat wang hantaran...

grand apa.. masuk tv dan majalah...
Back to top Go down
View user profile http://insanbakti.blogspot.com/
Sponsored content




PostSubject: Re: Rugi lengah berkahwin.......   Today at 5:36 pm

Back to top Go down
 
Rugi lengah berkahwin.......
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum Komuniti Teratak :: Teratak Forum I :: Teratak Alam Perkahwinan-
Jump to: