HomeGalleryFAQSearchMemberlistRegisterLog in
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Jom Borak
Organisasi Teratak
PENAUNG
DYMM Sultan Teratak
DYMM Permaisuri
 
WEBMASTER
 
ADMINISTRATORS
Inspektor Sahab
Bendahara Teratak
 
MODERATORS
Temenggung Teratak
 
TDC's Logo
Designed by:
Latest topics
» Flaming Desire - www.kedaikuat.com
Yesterday at 11:51 am by notrex

» phero max original minyak wangi pemikat WWW.KEDAIKUAT.COM
Thu Dec 08, 2016 6:33 pm by notrex

» Phero-X Perfume Murah RM65 - WWW.KEDAIKUAT.COM
Wed Dec 07, 2016 6:23 pm by notrex

» MAX XTENDER - www.kedaikuat.com
Tue Dec 06, 2016 6:22 pm by notrex

» Bazooka Pills 60 BIJI RM220 | www.kedaikuat.com 0133066540
Mon Dec 05, 2016 6:04 pm by notrex

» Vimax Izon Original RM220 | www.kedaikuat.com
Sun Dec 04, 2016 6:18 pm by notrex

» PROEXTENDER v3 rm120 WWW.KEDAIBATIN.COM
Sat Nov 26, 2016 2:53 pm by notrex

» Energy Power Pump Murah - Alat Tambah Saiz Zakar
Thu Nov 24, 2016 5:55 pm by notrex

» X-MEN VACUUM PUMP RM180 - 0133066540
Wed Nov 23, 2016 6:07 pm by notrex

» PAM ZAKAR HIGH VACUUM WWW.KEDAIBATIN.COM - RM90
Tue Nov 22, 2016 5:55 pm by notrex

» PAM ZAKAR HANDSOME UP - WWW.KEDAIBATIN.COM
Mon Nov 21, 2016 5:48 pm by notrex

» Bathmate RM180 FREE SHOWER STRAP
Sun Nov 20, 2016 3:09 pm by notrex

» VIMAX DELAY SPRAY - WWW.KEDAIBATIN.COM
Thu Nov 17, 2016 6:12 pm by notrex

»  Topman 3 Malaysia | Topman 3 Pills | RM80 0133066540
Wed Nov 16, 2016 6:51 pm by notrex

» TISU SUPER MAGIC - www.kedaibatin.com
Tue Nov 15, 2016 1:43 pm by notrex

Poll
Teratak Dunia Cyber
Membosankan
8%
 8% [ 3 ]
Biasa sahaja
19%
 19% [ 7 ]
Menarik
50%
 50% [ 18 ]
Amat menarik
22%
 22% [ 8 ]
Total Votes : 36
Top posters
zam
 
zoulle
 
mehatespink
 
nina2519
 
bayu_pagi
 
notme
 
roll_honey
 
irees_natasha
 
notrex
 
jay
 
Who is online?
In total there are 2 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 2 Guests :: 2 Bots

None

Most users ever online was 70 on Thu Jun 28, 2012 3:31 pm

Share | 
 

 Antara prinsip dan luaran

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
zam
Bendahara
Bendahara


Male
Posts : 5644
Age : 28
Location : Petaling Jaya
Status : Married
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Antara prinsip dan luaran   Thu Aug 14, 2008 1:08 pm

Katalah kita ni polis, sedang duduk dalam kereta peronda kita sambil minum kopi. Tiba-tiba radio kita berbunyi, mengatakan ada dua kes yang diminta kita menangani salah satu darinya. Dua-dua kes orang kena tangkap mencuri.

Kes pertama di kampung hulu, seorang lelaki ditangkap mencuri duit seringgit. Kes kedua di kampung hilir, seorang warga asing kena tangkap mencuri duit 20 ribu ringgit. Kes mana yang kita kejarkan dulu?

Agaknya tentulah kita segera berkejar ke kampung hilir, ye tak? Lagipun, apalah sangat duit seringgit, itupun nak report polis ke? Tapi bagaimana kalau lepas tu kita tahu hakikatnya begini:

Dalam kes pertama, duit itu kepunyaan seorang anak yatim piatu peminta sedekah, dan duit itu sajalah yang ada padanya untuk digunakan membeli roti setelah beberapa hari tak makan?

Sedangkan dalam kes kedua, duit itu kepunyaan orang kaya bakhil yang seumur hidup tak pernah keluar zakat?

Tiba-tiba, baru kita sedar perbezaannya, antara prinsip dan appearance. Kalau ikut prinsip, tentulah kes pertama lebih berat, walaupun hanya melibatkan duit seringgit. Tapi sebab kita hidup ini dah biasa menghakimkan orang serta peristiwa dari segi luaran, maka selalu minda kita tertipu.

Stephen Covey, dalam bukunya "Seven Habits of Highly Effective People" menceritakan pula begini:

Kita sedang duduk di sebuah bangku dalam taman. Sedang kita enak menikmati sandwic dan Coke kita di tengah taman dengan udara bertiup lembut itu, tiba-tiba datang seorang lelaki bersama 2 orang anak kecilnya duduk di sebelah kita. Lelaki itu hanya menung panjang melihat ke tasik dan mendiamkan diri sementara anak-anaknya berlarian macam setan menjerit-jerit sekuat hati. Orang yang lalu lalang semuanya melihat dengan kening berkerut-keru perangai budak-budak yang tak tahu hormat pada orang lain tu. Kita pun lama-lama semakin bengang. Setan sungguh budak ni Apahal mamat ni diam je, tak nak tegur ke anak-anak dia ni? Lepas dah tak tahan sangat, kita pun tegur lelaki tu.

"Boleh tak encik suruh anak-anak encik tu dok diam-diam, saya tengah nak makan sandwic ni!"

Lelaki itu melihat pada kita seketika sebelum tersenyum sedikit."Maafkan saya," kata lelaki itu.
"Dan maafkan anak-anak saya tu." Sebenarnya, isteri saya - ibu mereka - baru meninggal dunia sebab kanser di hospital, dan saya tak tahu macamana nak terangkan pada mereka hal ini."

Kemudian dia sambung lagi:
"Biarlah saya bawa mereka ke tempat lain supaya tak menganggu anda makan."

Apa rasa kita masa itu?Sebab itulah bila teringat ayat Quran mengatakan, beza antara manusia itu hanyalah iman dan taqwa, saya sering berasa menyesal. Sebab saya selalu menghukum orang melihat keadaan luarannya!

Bagaimana dengan anda? Wallahualam.

Semoga dpt diambil iktibar dr artikel ringkas ini, insya Allah...
Back to top Go down
View user profile http://cencuroot.blogspot.com
wiser
Pingat Jasa Kebaktian (P.J.K)
Pingat Jasa Kebaktian (P.J.K)


Male
Posts : 295
Age : 42
Location : Pahang
Status : ~bujang 3~
Joined : 2008-06-25

PostSubject: Re: Antara prinsip dan luaran   Thu Aug 14, 2008 2:10 pm

Fuh..bagus lah makluman yg mcm ni zam.Kadang2 kita tak tahu apa yg sebenarnya berlaku di sebalik kejadian atau keadaan.Oleh itu jgn pentingkan diri sendiri jek..
Back to top Go down
View user profile http://www.sifoo.org
zam
Bendahara
Bendahara


Male
Posts : 5644
Age : 28
Location : Petaling Jaya
Status : Married
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Re: Antara prinsip dan luaran   Thu Aug 14, 2008 3:33 pm

itu lah...kadang2 kita tatau masalah org di sekitar kita kan..

_________________
Back to top Go down
View user profile http://cencuroot.blogspot.com
bayu_pagi
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2295
Age : 38
Location : EARTH~
Status : MaRRieD
Joined : 2008-05-05

PostSubject: Re: Antara prinsip dan luaran   Thu Aug 14, 2008 4:29 pm

moral of the story "don't judge the book by its cover"....skipping laks
dan jgn suka membuat pelbagai andaian dan spekulasi negatif ttg orang lain
kita tak tahu keadaan sebenarnya.....

peace! good

_________________
~bayu_pagi~
^LiFe MusT Go oN^
::kawan-kawan takmo lawan::
Back to top Go down
View user profile http://www.yahoo.com
zam
Bendahara
Bendahara


Male
Posts : 5644
Age : 28
Location : Petaling Jaya
Status : Married
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Re: Antara prinsip dan luaran   Thu Aug 14, 2008 4:32 pm

satu lagi moralnya..jgn mudah melenting n bertindak melulu...fikir dulu..

_________________
Back to top Go down
View user profile http://cencuroot.blogspot.com
areDIKA
Temenggung
Temenggung


Male
Posts : 470
Age : 35
Location : putrajaya
Joined : 2008-03-31

PostSubject: Re: Antara prinsip dan luaran   Thu Aug 14, 2008 6:21 pm

elok lah jika kita bersangka baik..

usah bersangka-sangka kerana belum tentu apa yg kita fikirkan itu adalah kenyataan nya. First impression kita ttg sesuatu perkara juga perlu kita nilai semula, mmg tak dpt dinafikan kita sering memikirkan sesuatu yg negatif pada mula melihat sesuatu keadaan dan kejadian kan.

Sama sama le kita perbaiki sistem pemikiran kita dalam menghakimi/menilai sesuatu perkara yg di luar batas pengetahuan kita
Back to top Go down
View user profile
zam
Bendahara
Bendahara


Male
Posts : 5644
Age : 28
Location : Petaling Jaya
Status : Married
Joined : 2008-03-28

PostSubject: Re: Antara prinsip dan luaran   Wed Jan 07, 2009 11:32 am

kadang2 kita bertindak mengikut penilaian kita sendiri...

_________________
Back to top Go down
View user profile http://cencuroot.blogspot.com
mehatespink
Temenggung
Temenggung


Female
Posts : 2860
Age : 33
Location : sumwhere in malaysia
Joined : 2008-04-03

PostSubject: Re: Antara prinsip dan luaran   Wed Jan 07, 2009 11:49 am

sbb tu la kite kene slalu bersangke baik dlm setiap perkara.
Very Happy

_________________
::mehatespink::
Back to top Go down
View user profile
zoulle
Inspekter Sahab
Inspekter Sahab


Male
Posts : 5286
Age : 36
Location : world wide web
Joined : 2008-03-29

PostSubject: Re: Antara prinsip dan luaran   Wed Jan 07, 2009 12:02 pm

tu satu sikap yg baik.. for me kekadang kengkawan buat yg tak baik pun den wat2 x nampak.. kawan nyer pasal...

_________________
~sila baca post saye dengan irama yang girang, ceria da positif, agar tak tersalah faham nanti.. hihihi~
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Ahli Mangku Negara (A.M.N)
Ahli Mangku Negara (A.M.N)


Male
Posts : 20
Age : 25
Location : Right Behind You!!
Status : complicated
Joined : 2009-01-05

PostSubject: Re: Antara prinsip dan luaran   Wed Jan 07, 2009 12:24 pm

yoshhhhhh org selalu guna 1st impression dlm kehidupan seharian..
kita kena bersangka baik sepanjang masa..
Back to top Go down
View user profile http://xxmatxx08.blogspot.com/
Sponsored content




PostSubject: Re: Antara prinsip dan luaran   Today at 6:44 pm

Back to top Go down
 
Antara prinsip dan luaran
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Antara and Raghu VM- Ishq Junoon Deewangi
» SBS DDEJ Segt 18dec13 "Mourning for Antara &Raghu"
» SBS DDEJ Segt 21Oct13 "Raghu-Antara sagayi "
» Antara To Take Her Complain Back Against Raghu In Life OK's Do Dil...Ek Jaan
» Antara, Raghu & Satya BEHIND THE SCENES - Do Dil Ek Jaan

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Forum Komuniti Teratak :: Teratak Forum II :: Teratak Personaliti & Motivasi-
Jump to: